مواد و ترکیبات سوپاپ ها

مواد و ترکیبات سوپاپ ها ، سوپاپ ها در محیطی با حرارت بسیار بالا کار می کنند و به دلیل سرعت بالایشان در خطر فشار و فرسودگی زیادی قرار دارند.

سوپاپ های تخلیه دود احتراق تحت دمای بسیار زیادی نسبت به سوپاپ تنفس قرار دارند و در اثر این حرارت ممکن است سوپاپ به رنگ قرمز کدر درآید. به همین دلیل است که جنس سوپاپ های تخلیه از آلیازی قوی فولادی هستند تا در برابر شکستگی و زنگ زدگی و به خصوص تاب برداشتن مقاومت کافی را داشته باشند. این آلیاژ از کرم، سیلیس، نیکل و مقدار کمی از سایر فلزات ساخته شده است.

 

تفاوت موتور8 سوپاپ و 16 سوپاپ در چیست؟


در گذشته نه چندان دور هر سیلندر موتور به یک سوپاپ گاز و یک سوپاپ دود مجهز بودند اما مهندسان همیشه در پی افزایش راندمان موتور در مقابل کاهش مصرف سوخت بوده اند از همین رو به این نکته پی بردند که هر چه میزان مکش هوا و بنزین سریع تر و بیشتر صورت پذیرد و همچنین تخلیه کاملی از دود انجام شود راندمان موتور افزایش خواهد یافت. در نتیجه این تفکر بود که تعداد سوپاپ ها افزایش یافت تا راه ورود و خروج بیشتر گردد. امروز در خودروهای رایج هر سیلندر موتور به 2 سوپاپ گاز و 2 سوپاپ دود مجهز شده اند لذا در یک پیشرانه 4 سیلندر به جای 8 سوپاپ، 16 سوپاپ به کار گرفته می شود و این تفاوت موتورهای 8 سوپاپه و 16 سوپاپه را رقم می زند. در اینگونه از دو میل بادامک برای باز و بسته شدن سوپاپ ها استفاده می گردد. البته هرچه تعداد سیلندر بیشتر باشد این اعداد افزایش می یابد.

 

آشنایی با انواع سوپاپ ها


• سوپاپ هوا: سوپاپی برای ورود هوا یا به اصطلاح تنفس است.
• سوپاپ دود: سوپاپی برای خروج دود است که به دلیل در تماس بودن با گازهای داغ دمای بیشتری نسبت به سوپاپ هوا دارند.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، سوپاپ ها در محیطی با حرارت بسیار بالا کار می کنند و به دلیل سرعت بالایشان در خطر فشار و فرسودگی زیادی قرار دارند.