تفاوت انواع گیربکس CVT با DCT

تفاوت انواع گیربکس CVT با DCT ، با پیشرفت علم و تکنولوژِی و نیاز روز افزون خودروها، به بهینه سازی و بازدهی بالاتر، مدام تکنولوژی های تازه تر در زمینه جعبه دنده های اتوماتیک، در حال عرضه هستند که بسیاری از این تکنولوژی ها بر اساس همین نوع جعبه دنده های اتوماتیک ساده و با افزوده شدن چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی و هیدرولیکی عمل کرده و بعضی از آن ها از پایه و اساس با این گیربکس های اتوماتیک معمولی تفاوت دارند. نمونه های قدیمی گیربکس ها دارای بخش های مختلفی بودند که نوع دنده را مشخص می کرد. اما در گیربکس های اتوماتیک این قسمت ها وجود ندارد.

 

اجزای سازنده گیربکس اتوماتیک


نمونه های قدیمی گیربکس مجموعه های بزرگی از چرخ دنده ها و میله هایی بودند که ارتباط میان دنده ها را بر قرار می کردند. گیربکس های اتوماتیک نیز دارای اجزایی هستند که با یک همکاری منسجم و مناسب قادر به کنترل و هدایت قدرت موتور هستند. اگر هریک از این اجزا دچار نقص شوند، کار گیربکس اتومات متوقف می شود و خودکار نمی کند. برخی از این اجزا مانند چرخ دنده ها در نمونه های اتومات حذف نشده اند و با قدرت گذشته کار می کنند. در واقع خودکار شدن این قطعه بیشتر در عملکرد آن رخ داده است. سنسور از جمله جدید ترین تکنولوژی هایی است که در گیربکس های اتوماتیک به کار گرفته می شود. سنسور ها عملکردهای متنوع سیسم را زیر نظر می گیرند و سرعت چرخ ها و موتور را اندازه گیری می کنند.

 

گیربکس اتوماتیک پراید


خودرویی مانند پراید به صورت اتوماتیک دارای گیربکس دستی است. بنابراین اگر تمایل به نصب گیربکس اتوماتیک پراید دارید باید آن را به مراکز تخصصی و تعمیرگاه های مخصوصی بسپارید. مزیت های فراوان گیربکس های اتوماتیک سبب شده است که بسیاری از افراد تمایل داشته باشند که از نمونه های مدرن آن بهره ببرند. با توجه به اینکه این دسته از خودرو ها در ابتدا دارای سیستم گیر بکس دستی بودنه اند، حذف کلاچ و اضافه کردن گیربکس اتومات کار آسانی نیست. بنابراین باید تغییرات اساسی و زیادی در سیستم این خودرو انجام شود. با استقبال گسترده ای از گیربکس اتوماتیک انجام شده، بازار نصب جعبه دنده های اتومات داغ شده است.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، نمونه های قدیمی گیربکس مجموعه های بزرگی از چرخ دنده ها و میله هایی بودند که ارتباط میان دنده ها را بر قرار می کردند. گیربکس های اتوماتیک نیز دارای اجزایی هستند که با یک همکاری منسجم و مناسب قادر به کنترل و هدایت قدرت موتور هستند .