چرا در بعضی از مواقع گیربکس اتوماتیک گاز هرز می خورد؟

گیربکس ها در خودرو سیستمی بسیار مهم بوده و خراب بودن آن بسیار به خودرو آسیب می رساند. گیربکس های اتوماتیک بعد از گیربکس های دستی در خودرو ها استفاده شدند و مورد استقبال خوب صنعت خودرو سازی قرار گرفتند. این نوع گیربکس باعث راحتی و آسایش رانندگان شده است اما این گیربکس معایبی نیز دارند. یکی از اختلال هایی که در جعبه دنده های اتوماتیک وجود دارد، گاز هرز خوردن خودرو است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با علل گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گاز هرز خوردن خودرو به چه صورت است؟

گاز هرز خوردن خودرو به این معنا است که شما پدال گاز را فشار داده ولی ماشین به جلو حرکت نمی کند، یعنی نیرویی که باید از سمت موتور به گیربکس وارد شود تا باعث حرکت خودرو شود، به درستی عمل نمی کند و خودرو در حالت بی حرکت می ماند و به آن، به اصطلاح گاز هرز خوردن گیربکس می گویند.

علت گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک چیست؟

علت های متفاوتی وجود دارد که باعث گاز هرز خوردن در گیربکس اتوماتیک می شود که در ادامه برای شما نام برده و برخی از آن ها را برای شما شرح می دهیم.

  • کثیف شدن فیلتر گیربکس
  • خراب شدن شیربرقی گیربکس اتوماتیک
  • خراب شدن سنسورهای گیربکس
  • خراب شدن ساعت گیربکس اتوماتیک
  • خراب شدن صفحه کلاچ‌ها
  • کم شدن روغن گیربکس
  • سوختن باند ترمزها
  • خراب شدن صفحه‌های آزبست‌دار

کم شدن روغن در گیربکس

همانطور که می دانید اگر روغن گیربکس کم شود و در زمان مناسب تعویض و یا سرریز نشود، باعث آسیب‌دیدن چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها، ایجاد سروصدا در خودرو زمانی که در حالت خلاص قرار دارد، تغییر شدید و دنده به دنده در خودروهای اتومات، ایجاد فرسودگی در صفحه کلاچ و … می شود.

با این حال برای پرس کردن پیستون در کاسه نیز به مقدار درست روغن نیاز است و تمام این شرایط نیز ممکن است در آخر باعث شود گیربکس خودرو درست کار نکرده و گاز هرز بخورد.

سوختن باند ترمزها

زمانی که باند ترمز بسوزد دیگر قدرت انتقال فشار به روی مجموعه خورشیدی یا کریر را ندارد و سیستم در زمان قفل شدن متحرک می ماند و ماشین بی جهت گاز می خورد.

خراب شدن صفحه‌های آزبست‌دار

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث گاز هرز خوردن گیربکس شود، خراب شدن صفحه های آزبست دار است. زمانی که این صفحه های آزبست دار خراب شوند و از بین بروند، صفحه‌ها و پلیت‌ها در زمان پرس شدن نمی توانند هاپ سنتر را برای انتقال نیرو در کاسه قفل کنند. همین موضوع باعث می شود که خودرو بی دلیل گاز بخورد.