نکات و مواردی که باید در مورد پیستون خودرو بدانید

نکات و مواردی که باید در مورد پیستون خودرو بدانید، جهت افزایش قدرت تولیدی موتور، تعداد سیلندرها نیز افزایش و بر اساس آرایش و تعداد سیلندرها، تعداد پیستون‌ها تعیین می‌گردد. موتورها بر اساس نحوه چیدمان به دو دسته خطی و V شکل تقسیم می‌شوند. موتورهای خطی شکل از تک‌سیلندر تا 5 سیلندر و موتورهای Vشکل نیز شامل موتورهای 5، 6 و 8 سیلندر هستند. واضح است که به تعداد سیلندرها، پیستون باید در داخل سیلندر نصب گردد به عنوان مثال موتور 8 سیلندر دارای 8 پیستون نیز است. 

جنس پیستون

پیستون از دو جنس آلیاژ آلومینیوم و یا آلیاژ چدن ساخته می‌شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. از مزایای آلومینیوم می‌توان به سبکی و ضریب انتقال حرارتی بالا اشاره نمود در مقابل آلومینیوم دارای معایبی چون قیمت بالا و انبساط زیاد است. از مزایای چدن نیز می‌توان به مقاومت بالا در برابر حرارت، قیمت پایین و انبساط کم آن اشاره نمود و معایب آن نیز شامل مواردی چون وزن زیاد و انتقال حرارت کم است.

انواع پیستون‌ها

پیستون‌ها از دیدگاه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس نوع موتور است. پیستون‌ها از این منظر به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می‌شوند.

پیستون‎‌های دو زمانه

این پیستون‌ها برای موتورهای کوچک و موتورسیکلت‌ها استفاده شده و به دلیل ماهیت عملکرد موتورهای دو زمانه، در معرض بارهای شدید مکانیکی و حرارتی قرار می‌گیرند.

پیستون‎‌های چهار زمانه

این پیستون‌ها عمدتا در خودروهای سواری و سبک استفاده می‌گردد.

سایز پیستون

عمدتا قطر پیستون‌های موتور خودرو بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلی متر بوده و جهت عملکرد مناسب موتور، باید تمام پیستون‌ها به لحاظ اندازه و وزن یکسان باشند تا موتور دچار لرزش نگردد.

خرابی‌های پیستون

ذوب شدگی پیستون

حرارت بالا می‌تواند منجر به ذوب شدن پیستون گردد که می‌تواند ناشی از موارد ذیل باشد:

  • زمان تزریق اشتباه
  • درزبندی نامناسب
  • تاخیر احتراق
  • خرابی نازل‌های تزریق
  • حجم تزریق اشتباه

ترک‌خوردگی

ترک‌خوردگی از دیگر خرابی‌های رایج پیستون است که می‌تواند بر اثر عوامل زیر به وجود آید:

  • نازل تزریق خراب
  • فشار ناکافی
  • زمان تزریق اشتباه
  • حجم تزریق اشتباه
  • ریخته‌گری اشتباه
  • خنک‌سازی ناکافی
  • بار بیش از حد

خرابی رینگ

همانطور که عنوان شد رینگ‌ها، وظایف بسیار حیاتی را برعهده دارند که موارد زیر می‌تواند به آسیب رینگ‌های منجر شود:

  • مشکلات موجود در مونتاژ اولیه
  • سرریز شدن سوخت
  • فرسایش محوری مهره رینگ
  • صاف شدن رینگ

فرسایش شعاعی پیستون

فرسایش شعاعی می‌تواند ناشی از موارد ذیل باشد:

  • اختلال در احتراق
  • فشار ناکافی فشرده سازی
  • ابعاد اشتباه پیستون
  • وجود مواد خورنده

با توجه به نقش حیاتی پیستون در عملکرد موتور، در نگهداری این تجهیز به شدت دقت نموده و همواره به کارشناسان و مکانیک‌های مجرب، مراجعه نمایید.