سیلندر ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟، سیلندر خودرو قسمتی از موتور خودرو است که در هسته مرکزی آن قرار دارد.با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین میشود (محفظه روغن موتور زیر بدنه موتور قرار دارد). این قطعه، همانند استوانه توخالی میباشد که در بدنه بلوکه ساخته شده است.
از کاربردهای سیلندر موتور میتوان به این موارد اشاره کرد:
- محلی برای حرکت پیستون میباشد.
- انرژی شیمیایی را به انرژی حرارتی تبدیل میکند.
- انرژی حرارتی به فشار تبدیل میشود
- تبدیل فشار به نیرو
- تبدیل نیرو به حرکت پیستون
در نتیجه این عملیات چهارگانه، زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت خود را آغاز میکند و به علت تجمع حجم در بالای پیستون، فشار کم میشود و هوا و سوخت، سیلندر را پر میکند.
این ازدیاد سوخت در پیستون موجب میشود که محترق گردد. مهمترین موضوعی که در سیلندرها ملاک است، کیفیت سطح آنها میباشد که با پیستون در ارتباط هستند.
یکی از عواملی که در بهبود عملکرد سیلندرها موثر میباشد، صیقلی بودن سطح داخلی سیلندر است. دیواره های سیلندر معمولا از آلومینیوم و چدن است که با وجود تماس با پیستون و اصطکاک میان آنها لازم است، صیقل زده شود.
رعایت این موارد به دلیل جلوگیری از ایجاد حرارت و اتلاف انرژی میباشد. سیلندر قطعه ای است که برای موتور کاربردهای بسیاری دارد و بهترین نوع موتورها هم آنهایی هستند، که سیلندر و پیستون آن به شکل استوانهای باشد.
در این صورت است که پیستون میتواند بدون هیچ مشکل و یا لقی به حرکت خود ادامه دهد، گاهی اوقات در اثر تنش ناشی از بستن پیچهای سرسیلندر، ممکن است که سیلندر دچار چرخش شود، که بسیاری از کارخانه های خودروسازی راهکارهای اصولی بستن سرسیلندر را تعیین کرده اند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده، عواملی که موجب ایجاد خطراتی از جمله: جلوگیری از آب بندی محفظه عملیاتی و نشتی دود و گاز، سوختن واشر سرسیلندر، در سیلندر میشود، سفت بستن پیچ سرسیلندر و همچنین شل بستن پیچهای آن هستند.
با توجه به این عوامل، دقت کنید که سرسیلندر را طبق اصول و قوانین گفته شده و همراه با آچار تورک سفت کنید، تا مشکلی ایجاد نشود.
عملیات ماشینکاری سیلندر خودرو در درجه حرارت محیط کارخانه حرارت دهی میشود. ولی موتور خودرو در دمای بسیار بالا کار میکند. هنگامی که پوسته سیلندر در برابر حرارت زیاد قرار میگیرد، باعث ایجاد مشکل نمی شود، ولی اگر بدنه سیلندر که از یک مجموعه فلزی تشکیل شده تحت حرارت بالا موجب انبساط غیر متقارن در سیلندر میشود و تنشهای حرارتی موجب انبساط ناهمگون در سیلندر خواهد شد.