سیستم xDrive چگونه کار می کند؟،یکی از انتقاداتی که به سیستم ایکس درایو وارد میشود، فقدان این سیستم در مدلهای دنده دستی بی ام و است. با اینکه چنین موردی برخی طرفداران گیربکسهای دستی را ناامید میکند، ولی باید توجه داشت که بخشی از کنترل کامپیوتری اعمالشده توسط این سیستم، از طریق گیربکس خودکار انجام میشود و به همین علت، گیربکس خودکار بخشی جداییناپذیر سیستم ایکس درایو است. با ما همراه باشید تابیشتر با این سیستم آشنا شوید.
سیستم xDrive چگونه کار میکند؟
سیستمهای چهارچرخ محرک در هر خودرویی عملکرد نسبتا متفاوتی از خود نشان میدهند و در حال حاضر، نسخههای متعددی از آنها را در کمپانیهای مختلف خودروسازی شاهد هستیم. بی ام و در تکنولوژی xDrive خود روی کنترل الکترونیکی چرخها به کمک سنسورها و نرم افزارهای مخصوص تاکید دارد.
سیستم ایکس درایو از سنسور سنجش سرعت چرخ و زاویه فرمان استفاده میکند تا میزان اختلاف سرعت چرخها نسبت به یکدیگر را محاسبه کند. بهکمک همین سنسورها، سیستم میتواند متوجه بروز هرزگردی در هر یک از چرخها شود و در این صورت، با ارسال فرمان به سیستم کنترل پایداری خودرو (DSC) یک کلاچ هیدرولیکی درگیر میشود تا نیرو به محور دیگر که تماس بهتری با مسیر دارد انتقال پیدا کند. همچنین سیستم کنترل پایداری خودرو، به صورت همزمان ترمز چرخهایی را که در حال هرزگردی هستند فعال میکند تا نیرو به سمت چرخهای دارای چسبندگی بهتر ارسال شود.
سیستم xDrive برای خودروهای دیفرانسیلعقب
به صورت کلی، این تکنولوژی در خودروهایی که اساس آنها دیفرانسیل عقب است، (مانند سری ۵، سری ۷، X3 و X5) در حالت عادی تا ۴۰ درصد نیروی موتور را به چرخهای جلو نیز ارسال میکند. در شرایط خاص و در صورت ازدسترفتن کامل کشش چرخها در یک محور، سیستم ایکس درایو میتواند تا ۱۰۰ درصد نیرو را به سمت یک محور روانه کند.
در مدلهای قدرتمندتری مانند نسخههای M، این سیستم از Dynamic Performance Control استفاده میکند که میزان کمتری از نیرو را به چرخهای جلو ارسال میکند تا حس رانندگی یک خودروی محرک عقب خدشه دار نشود.
بخشهای مختلف سیستم ایکس درایو در چنین مدلهایی که M240i xDrive یک مثال بارز آن است، از ترنسفرکیس متصل به گیربکس ۸دنده خودکار و کلاچهای درون آن تشکیل میشوند. میلگاردانهای جلو و عقب، به این ترنسفرکیس متصل هستند و کلاچها، میزان نیروی ارسالی به هر میلگاردان را تنظیم میکنند.
سیستم xDrive در خودروهای دیفرانسیلجلو
در خودروهای دیفرانسیلجلویی مانند سری ۲ گرن کوپه یا نسل جدید X1 و X2 موتور به صورت عرضی درون کاپوت نصب شده است و به همین دلیل، نیاز به سیستم انتقال نیروی متفاوتی وجود دارد. موتور چهارسیلندر در این خودروها، به گیربکس ۸دنده خودکار متصل است که درون آن، یک دیفرانسیل لغزش محدود برای ارسال نیروی موتور به چرخهای جلو وجود دارد. این دیفرانسیل، کار ارسال نیرو به محور عقب را نیز انجام میدهد و میل گاردان عقب به این دیفرانسیل متصل است.
در این مدلها نیز درصورت تشخیص هرزگردی در چرخها یا هنگام واردشدن خودرو به پیچ، نیرو به محور عقب نیز ارسال میشود تا خودرو پایداری بهتری داشته باشد.